Motorvägsmotståndet



Stoppa motorvägsplanerna
Stockholmspolitikerna, Vägverket och bilbranschen kan inte smälta att de inte fick bygga motorvägar för 50 miljarder på 90-talet. Så nu försöker de igen.
Enligt ett förslag som sytts ihop av den avpoletterade moderatpolitikern Carl Cederschiöld är alla gamla motorvägar tillbaka. Pris enligt uppgift 60 miljarder, men det är givetvis i underkant. Bara Förbifarten är nu uppe i den summan!
Nätverket Stoppa Förbifarten finns här.


Läs mer:
Läs mer om regeringens idiotplaner.
- särskilt om Cederschiöldpaketet, alias motorvägsplanerna
Läs mer om hur Alternativ Stad tänker göra!
Läs mer om Alternativ Stads närmaste aktiviteter
Läs argumenten för trängselavgifter.
Läs argumenten mot motorvägar.
Läs mer om våra alternativ till motorvägar.
Läs ännu mer om alternativ i form av tät stad där bilar inte behövs.
Läs om de systemfel som förvrider Stockholms utveckling


Plocka ner vår masstidning Heta Nyheter!
Samt 1april-tidningen 2010.
Läs också gärna SvD:s tips.

Anmäl dig
till nyhetsbrevet Raka vägen åt skogen!
Färska nyheter om motorvägsplanerna och om motståndet.
Skriv på uppropet mot "Förbifarten"

Läs mer om ett hållbart Stockholm.
Läs mer kritik mot bilsamhället.



Fler artiklar om motorvägarna:

Halvtomma bilar löser Stockholms trafikproblem. Ingen annanstans tillåter man något gå med bara fjärdedelen av kapaciteten. Fyll sätena i Stockholms bilar så slipper vi nya vägar.

Kollektivtrafik är inget perfekt alternativ till motorvägar. Pendling som pendling - men bra kollektivtrafik kan faktiskt leda till att vi slipper pendla.

Pentagon erkänner oljekrönet. Efter 2015 börjar bristen - och utan billig olja har vi inte råd att bygga ut några alternativ heller. Bara ekonomisering funkar.

Remissvar på Arbetsplan för Förbifarten. Eftersom hela projektet är orealistiskt bl.a. av energiresursskäl tjänar det inget till att jiddra med detaljer.

"Ingen övertygelse är mig så kär att jag tänker dagtinga om en ministerpost". Andreas Carlgren har drabbats av invers fälldinism, men Alternativ Stad har ett förslag.

Kärnkraft räcker inte för att ersätta oljan. Då skulle vi behöva bygga 200 reaktorer om året, och resultatet av det skulle bara bli att uranet tog slut på ett par år.

Förbifarten, forskningen och politikerna
Även om man bara bryr sig om pengar är förbifarten ett katastrofprojekt

De rationella skälen till motorvägsprojekten
är inte de som sägs

Vem vill bli lurad?
Vem skulle inte acceptera Förbifarten om den presenteras som myndigheterna gör?

Norra länken i välsignat tillstånd
Pressmeddelande om Vägverkets religiösa jippo

Diverse tidningar är kritiska till motorvägspolitiken
... inklusive den s.k. förbifarten

Förbifarter är ett tankefel
... som består i att bortse från att trafik alltid uppstår i staden.

Förbifarten är ett uselt föredöme
Pressmeddelande angående Uppdrag gransknings program

Medan motorleder planeras sinar bränslet
Om att biobränslen inte räcker för att upprätthålla bilismen

En sammanfattning av turerna kring Förbifart Stockholm
Claes Trygger summerar myglet och bortförklaringarna.

"Förbifarten" är ingen förbifart
Dess viktigaste syfte är att göra Stockholm glesare.

Bekämpa polariseringen av Stockholm
Mer innerstad behövs, både för att minska marknadspriserna där och för att förkorta avstånden.

Cederschiöld löser inga problem men förvärrar många
- inte minst klimatet. Låt stockholmarna vara med, säger istället detta pressmeddelande.

Det finns alternativ till Cederschiöldpaketet

- två Alternativ Stadmedlemmar presenterar ett av dom.

Nu har Cederschiöld presenterat sitt förslag

- och det är värre än Dennispaketet. Koldioxiden ökar med 78 % och trängseln med 700 %!

Kan vi lita på att s stoppar motorvägarna?

... efter den artikel de publicerade i City i oktober 07?

Öppet brev till riksdagens ledamöter
om beslutet om trängselpengarna till motorvägar (Läs också Aftonbladets version här!).

Hur tänker dom i regeringen?

Hur motiverar dom fler motorvägar samtidigt som dom säger sig vilja minska utsläppen?

Regeringens bakvända klimatpolitik

Ingen vet om rabatten för miljöbilar leder till minskade utsläpp eller bara till att familjer skaffar en andrabil.

Reinfeldt, klimatet och exploateringslederna
.
Alliansen lovade i sitt program att inte bidra till att öka utsläppen av växthusgaser - men ändå vill de bygga motorvägar. Kan vi ta något dom säger på allvar, undrar skribenten.

Alternativ Stads brev till miljöministern
.
om regeringens klimatfientliga behandling av trafikpolitiken i Stockholm.

Alternativ Stads remissvar till Vägverket om Österleden
.

Upp igen

 

 

 

Externa webbplatser om motorledsmotstånd:

Stockholms miljörörelse samarbetar mot Förbifarten - läs kalendariet här och skriv på uppropet!

Ur tid är leden
var namnet på det organisationsnätverk som under 90-talet besegrade Dennispaketet. De samlade ihop mycken argumentation mot motorleder i Stockholm och det mesta är helt användbart än idag.

Externa länkar om den globala uppvärmningen, såväl svenska som internationella. Klimatfakta heter den webbplats som vi särskilt vill rekommendera.

Klimax samarbetar med oss om aktioner mot klimatförstöringen.

Naturskyddsföreningen
har skrivit en färsk rapport om hur vägbyggen är slöseri med människoliv och pengar.
Delta för övrigt i Naturskyddsföreningens namninsamling!

ARG - Arbetsgruppen Rädda Grimstaskogen motarbetar "Förbifart Stockholm"

Naturvårdsverket är kritiskt till fler motorvägar i Stockholm.
Och kritiken håller i sig. Och håller i sig!

Förbifart blir återvändsgränd, skriver två docenter i SvD.

Ju fler vägar desto mer biltrafik enligt en rapport från Vägverket.

SIKA (Statens institut för kommunikationanalys) sågar Förbifart Stockholm. Pdf se här.

Tvågradersmålet i sikte heter en studie från KTH som visar att bil- och trafiken måste minska och att motorvägar och Brommaavtal därför är destruktiva.

The looming food crisis - John Vidal om hur biobränslena tar över världens åkrar.

Megaprojekt uppfyller sällan förväntningarna säger den danske arkitekten Bent Flyvbjerg

Transportinfrastrukturens indirekta miljöeffekter (pdf) handlar om hur vägbyggen ökar trafiken.

Mer om detta kan man läsa på Wikipedia.

Åtta föreningar i Ekerö protesterar mot Förbifart Stockholm i ett remissvar. En av medlemmarna har dessutom sammanfattat protesten i en tidningsartikel.

Highway to hell heter en argumentsamling mot Cederschiöldpaketet utgiven av Planka.nu (pdf, 4MB).

Fördubbla trängselskatten och stoppa kringfartsleden skriver tre forskare i DN.

Bort med förbifarten
, skriver 56 forskare och journalister i Aftonbladet.

Fler forskare och organisationer säger nej till Förbifart Stockholm.

Och ännu fler.

Aktionsgruppen Rädda Grimstaskogen sammanfattar kritiken mot Förbifart Stockholm (1 MB pdf). Kortversion finns också (word).

Claes Trygger anklagar Vägverket för uppsåtlig svindel.

Uppdrag gransknings program om Västerleden 22.10.08

Christian Berggren har gjort en powerpointpresentation om varför motorvägar är destruktivt.

Djurgården-Lilla Värtans Miljövårdsförening har skrivit ett kalasbra yttrande om Förbifart Stockholm.

Förbifarten ökar trängseln, säger tre forskare.

Den senaste genomgången av Förbifarten från KTH.

Trivector sågar Förbifarten: skapar bara ny biltrafik.

Trångt på Essingeleden? Det är mer trångt på andra ställen...