Motorvägsmotståndet
Stoppa motorvägsplanerna
Stockholmspolitikerna, Vägverket och bilbranschen kan inte
smälta att de inte fick bygga motorvägar för 50 miljarder
på 90-talet. Så nu försöker de igen.
Enligt ett förslag som sytts ihop av den avpoletterade moderatpolitikern
Carl Cederschiöld är alla gamla motorvägar tillbaka.
Pris enligt uppgift 60 miljarder, men det är givetvis i
underkant. Bara Förbifarten är nu uppe i den summan!
Nätverket Stoppa Förbifarten
finns här.
Läs mer:
Läs mer om regeringens idiotplaner.
- särskilt om Cederschiöldpaketet,
alias motorvägsplanerna
Läs
mer om hur Alternativ Stad tänker göra!
Läs mer om Alternativ Stads närmaste
aktiviteter
Läs argumenten
för trängselavgifter.
Läs argumenten
mot motorvägar.
Läs mer
om våra alternativ till motorvägar.
Läs ännu mer om alternativ
i form av tät stad där bilar inte behövs.
Läs om de systemfel som förvrider Stockholms utveckling
Plocka ner vår masstidning
Heta Nyheter!
Samt 1april-tidningen
2010.
Läs
också gärna SvD:s tips.
Anmäl dig
till nyhetsbrevet Raka vägen
åt skogen!
Färska nyheter om motorvägsplanerna och om motståndet.
Skriv på uppropet mot
"Förbifarten"
Läs mer om ett hållbart
Stockholm.
Läs mer kritik mot bilsamhället.
Fler artiklar om motorvägarna:
Halvtomma bilar löser
Stockholms trafikproblem. Ingen annanstans tillåter man
något gå med bara fjärdedelen av kapaciteten.
Fyll sätena i Stockholms bilar så slipper vi nya vägar.
Kollektivtrafik är inget perfekt alternativ till motorvägar.
Pendling som pendling - men bra kollektivtrafik kan faktiskt leda
till att vi slipper pendla.
Pentagon erkänner
oljekrönet. Efter 2015 börjar bristen - och
utan billig olja har vi inte råd att bygga ut några
alternativ heller. Bara ekonomisering funkar.
Remissvar
på Arbetsplan för Förbifarten. Eftersom hela
projektet är orealistiskt bl.a. av energiresursskäl tjänar
det inget till att jiddra med detaljer.
"Ingen övertygelse är
mig så kär att jag tänker dagtinga om en ministerpost".
Andreas Carlgren har drabbats av invers fälldinism, men
Alternativ Stad har ett förslag. Kärnkraft
räcker inte för att ersätta oljan. Då skulle
vi behöva bygga 200 reaktorer om året, och resultatet
av det skulle bara bli att uranet tog slut på ett par år.
Förbifarten,
forskningen och politikerna
Även om man bara bryr sig om pengar är förbifarten
ett katastrofprojekt
De rationella skälen
till motorvägsprojekten
är inte de som sägs
Vem vill bli lurad?
Vem skulle inte acceptera Förbifarten om den presenteras som
myndigheterna gör?
Norra länken i välsignat
tillstånd
Pressmeddelande om Vägverkets religiösa jippo
Diverse tidningar är
kritiska till motorvägspolitiken
... inklusive den s.k. förbifarten
Förbifarter är ett tankefel
... som består i att bortse från att trafik alltid uppstår
i staden.
Förbifarten är ett
uselt föredöme
Pressmeddelande angående Uppdrag gransknings program
Medan motorleder planeras
sinar bränslet
Om att biobränslen inte räcker för att upprätthålla
bilismen
En sammanfattning av turerna
kring Förbifart Stockholm
Claes Trygger summerar myglet och bortförklaringarna.
"Förbifarten"
är ingen förbifart
Dess viktigaste syfte är att göra Stockholm glesare.
Bekämpa polariseringen av
Stockholm
Mer innerstad behövs, både för att minska marknadspriserna
där och för att förkorta avstånden.
Cederschiöld
löser inga problem men förvärrar många
- inte minst klimatet. Låt stockholmarna vara med, säger
istället detta pressmeddelande.
Det finns alternativ till Cederschiöldpaketet
- två Alternativ Stadmedlemmar presenterar ett av dom.
Nu har Cederschiöld presenterat sitt förslag
- och det är värre än Dennispaketet. Koldioxiden
ökar med 78 % och trängseln med 700 %!
Kan vi lita på att s stoppar motorvägarna?
... efter den artikel
de publicerade i City i oktober 07?
Öppet brev till riksdagens
ledamöter
om beslutet om trängselpengarna till motorvägar (Läs
också Aftonbladets version här!).
Hur tänker dom i regeringen?
Hur motiverar dom fler motorvägar samtidigt som dom säger
sig vilja minska utsläppen?
Regeringens bakvända klimatpolitik
Ingen vet om rabatten för miljöbilar leder till minskade
utsläpp eller bara till att familjer skaffar en andrabil.
Reinfeldt, klimatet och exploateringslederna.
Alliansen lovade i sitt program att inte bidra till att öka
utsläppen av växthusgaser - men ändå vill de
bygga motorvägar. Kan vi ta något dom säger på
allvar, undrar skribenten.
Alternativ Stads brev till miljöministern.
om regeringens klimatfientliga behandling av trafikpolitiken i Stockholm.
Alternativ Stads remissvar till Vägverket om Österleden.
Upp
igen
|